tirsdag 5. mai 2009

Sleepless

Jeg får ikke sove. Klokken er 01.45. Det er jo ikke så altfor mye, men jeg skal opp 09 i morgen, noe som er altfor tidlig for meg. Sov til halv 13 i dag, så er vel min egen feil. Når jeg legger meg, men er dømt til å ikke få sove, pleier jeg å tenke ganske mye. Irriterende mye. Noe som bringer meg til et spørsmål av en retorisk art.
Er det virkelig handlingene til en person som gjør hun snill eller ond?
Jeg mener nei. Jeg mener at tankene bak spiller en enda større rolle. Enhver kan gi penger til Redd Barna, enhver kan gi en mercedes til kona si så lenge man har økonomi til det.

Det er nok slik at mye av det gode man gjør er for å få god samvittighet. Noe som egentlig kan lede til selvopptatthet. Er jeg selvoptatt fordi jeg ga 20 kroner til mannen med bøssen?

Så er det jo selvsagt de onde handlingene da. Da må man vel være ond. Eller kan man dele opp onde handlinger inn i uvitenhet&galskap og selvopptatthet? Alle vinningsforbrytelser er jo fordi man selv vil ha godene.

Er det sånn at man kan droppe begrepet onde og gode hensikter med ulike grader av selvsentrerte hensikter?

Dette innlegget ble litt mer rotete enn det jeg så for meg i hodet. Alt var jo krystallklart. Sånn er det gjerne når man skal løse all verdens problemer i sengen.

Ingen kommentarer: